Debiteuren tips

Als ZZP'er ga je er natuurlijk vanuit dat de facturen, die je na het afronden van een klus naar de klanten of opdrachtgevers hebt gestuurd, gewoon optijd worden betaald. Maar in sommige gevallen blijft de betaling uit en kost het jou de nodige tijd om het bedrag alsnog te innen.


Tips: 

  1. houd de administratie goed bij;
  2. maak vooraf afspraken over de betalingstermijn;
    Leg afspraken over de betalingstermijn vooraf vast. Bijvoorbeeld in een offerte, opdracht- of orderbevestiging of in je algemene voorwaarden. Volgens de wet moet je klant direct betalen bij levering. In de praktijk spreek je vaak een betalingstermijn af. Hanteer een termijn van maximaal 30 dagen en houd je klant hieraan.
  3. factureer snel;
    Stuur de factuur meteen nadat je de opdracht hebt afgerond. Hoe langer je dit uitstelt, des te langer je op je geld moet wachten. Benoem in de factuur de oorspronkelijk gemaakte afspraken en zaken die tussentijds zijn gewijzigd.
  4. bel je klant op en stuur daarna een aanmaning als je klant niet betaalt;
    Bel als de betalingstermijn is verstreken. Aan de telefoon krijg je vaak meer voor elkaar dan met een brief. Blijft de betaling uit? Stuur dan een aanmaning: een sommatiebrief, waarin je een datum aangeeft wanneer het geld overgemaakt moet zijn. Bijvoorbeeld 2 weken na dagtekening van de brief.
  5. Teruggaaf van oninbare vorderingen;
    Als je een factuur stuurt aan je klanten, moet je de BTW aangeven en betalen. Betaalt de klant niet dan kun je de BTW die je hebt betaald terugvragen.