De ultieme zzp-checklist, Deel 1: Een vliegende start door te investeren in een administratiekantoor

Ondernemerschap

Wil je voor jezelf beginnen als ZZP’er? Neem dan de tijd om jezelf goed voor te bereiden op het ondernemerschap. Waar ligt je kracht? Maar ook: waar liggen de kansen in de markt? Hoe stel je algemene voorwaarden op? En welke verzekeringen zijn nuttig? Wij nemen vijf belangrijke stappen met je door.

1. Voer marktonderzoek uit en bepaal je strategie

Een succesvolle onderneming begint bij een goed idee. Maar, hoe kansrijk zijn jouw plannen eigenlijk? Met marktonderzoek verken je jouw kansen voordat je de sprong waagt. Breng in kaart wie je potentiële klanten zijn, kijk naar de concurrentie en bepaal jouw strategie. Heeft jouw idee kans van slagen? En wat is je onderscheidend vermogen? Tip: richt jouw bedrijf zich op de consument? Dan kun je op de website van de Kamer van Koophandel een gratis locatiescan doen. Kies een branche en een beoogde locatie en verken de marktpotentie. Heb je jouw strategie bepaald? Zet je visie op papier in een ondernemingsplan. Zo krijg je goed inzicht in je doelgroep en het financiële plaatje.

2. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Om te kunnen starten met ondernemen, moet je ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel. Zorg dat je voorbereid bent. Natuurlijk heb je al nagedacht over de naam van je bedrijf of je product. Check in het handelsregister of de beoogde handelsnaam nog beschikbaar is. En houd er rekening mee dat een bedrijfsnaam geen verkeerde indruk mag wekken. Vergeet daarnaast je legitimatiebewijs niet. De inschrijving in het handelsregister kost eenmalig € 50,-. Na de inschrijving ontvang je direct een btw-nummer. De Belastingdienst zal dit nummer per brief bevestigen.

3. Stel algemene voorwaarden op

Algemene voorwaarden zijn niet verplicht, maar wél aan te raden. In je algemene voorwaarden leg je de wederzijdse rechten en plichten vast. Hoe lang is de levertijd? Binnen welke termijn dient een factuur betaald te worden? Met algemene voorwaarden kun je vervelende misverstanden voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld vastleggen wanneer je een klant in gebreke kunt stellen als een factuur niet tijdig betaald wordt.

4. Sluit verzekeringen af

Risico’s nemen hoort bij ondernemen. Toch kan het verstandig zijn om jezelf als ondernemer te verzekeren tegen bepaalde risico’s. Bijvoorbeeld als je afhankelijk bent van het inkomen dat je als ondernemer verdient. Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) ben je verzekerd tegen inkomensverlies als je ziek wordt of arbeidsongeschikt raakt. Een AOV is echter bijzonder prijzig, waardoor beginnende ondernemers het vaak niet op kunnen brengen en pas in een later stadium een AOV afsluiten. Daarnaast kun je je als ondernemer onder meer verzekeren voor het risico van (beroeps)aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld als een klant financiële schade leidt als gevolg van een onjuist advies. Voor sommige beroepsgroepen, zoals advocaten, architecten en notarissen, is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verplicht. Op ondernemersplein.nl vind je een overzicht van soorten verzekeringen die je kunt overwegen. Zorg dat de verzekeringen ingaan vanaf het moment dat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel.

5. Zet een administratie op

Als ondernemer ben je verplicht aangifte te doen. De Belastingdienst verwacht dat je hiervoor een administratie inricht. Hierin leg je alle gegevens over je onderneming vast. Denk bijvoorbeeld aan facturen die je verzonden en ontvangen hebt, bankafschriften en contracten. Wil je een vliegende start maken? Dan kun je je administratie ook uitbesteden aan een administratiekantoor.

Bron: Noab

< terug naar nieuwsoverzicht