Aftrekposten: Wat is wel en niet aftrekbaar?

Kosten die je (fiscaal) mag aftrekken van je opbrengsten, zorgen voor een lagere winst uit je onderneming. Hoe lager de winst uit je onderneming is, hoe minder belasting je hoeft te betalen. En dat is dus weer winst voor jou. Logisch dus dat je zoveel mogelijk gebruik wilt maken van deze aftrekposten. Maar hier zijn […]

Lees verder…

Contract

Onduidelijkheid over arbeidsrelatie zzp’ers duurt voort

Sinds 1 mei 2016 vervangt de Wet deregulering beoordelingskader arbeidsrelaties (DBA) de Verklaring arbeidsrelatie (VAR). Die vervanging is geen succes en er moet weer nieuwe wet- en regelgeving komen. Het kabinet Rutte III is echter nog niet met een wetsvoorstel gekomen. Wat is de stand van zaken en wat zijn de vervolgacties? In tegenstelling tot […]

Lees verder…

Voor ZZP’ers met een grotere administratie hebben we het Medium Pakket

In 9 stappen een correcte factuur opstellen

Kleine ondernemers regelen de betaling vaak zelf door facturen te sturen naar klanten en opdrachtgevers. Hoe ziet een goede factuur eruit? In dit artikel leggen wij precies uit welke gegevens je altijd op nota’s moet vermelden. Welke gegevens zijn verplicht? 1. Btw-nummer Het btw-nummer (omzetbelastingnummer) ontvang je van de Belastingdienst als jouw bedrijf wordt ingeschreven in het Handelsregister van de […]

Lees verder…

btw

Aandachtspunten btw-tariefsverhoging 2019

Het lage btw-tarief van 6 procent wordt per 1 januari 2019 verhoogd naar 9 procent. Waar moet u op letten? En hoe zit het met betalingen die u nu al heeft gedaan, voor prestaties die pas in 2019 plaatsvinden? Het verlaagde btw-tarief is in Nederland van toepassing op veel goederen en diensten. De verhoging kan […]

Lees verder…

adviseur

Deze 4 documenten moet je als ondernemer op orde hebben

Of je nu net een bedrijf start of al jaren onderneemt, het is belangrijk dat je je zaken goed regelt. Zowel op juridisch als financieel vlak. Hoe doe je dat? Door in ieder geval de volgende documenten goed op orde te hebben. 1. Arbeidscontract In een arbeidscontract leg je zowel primaire als secundaire arbeidsvoorwaarden vast. Natuurlijk […]

Lees verder…

subsidies

Subsidies in 2019

In de op Prinsjesdag bekendgemaakte Miljoenennota en Rijksbegroting 2019 was ook aandacht voor subsidies. We zetten de belangrijkste voor u op een rijtje. Energie-investeringsaftrek Naar aanleiding van de beleidsevaluatie van de Energie-investeringsaftrek (EIA) heeft het kabinet besloten om het EIA-aftrekpercentage in het Belastingplan 2019 te verlagen van 54,5 procent naar 45 procent. Het vrijvallende EIA-budget blijft binnen […]

Lees verder…

rekenen

Bespaar tijd en voorkom fouten tijdens de btw aangifte

Een vervelend klusje dat elke keer weer terug komt voor een zzp’er is de btw-aangifte voor de Belastingdienst. Een hobby zal het nooit worden, ook niet als je van je hobby je werk hebt gemaakt. Helaas sluipen er al snel wat foutjes in de aangifte als je niet uitkijkt en kan het zomaar zijn dat […]

Lees verder…

Specialist in maatwerkoplossingen voor uw administratie

5 tips voor het aantrekken van nieuwe klanten

Succesvol ondernemen begint bij het aantrekken van nieuwe klanten die jouw product of dienst willen afnemen. Je bezoekt netwerkbijeenkomsten, besteedt aandacht aan je LinkedIn-profiel en vertelt iedereen in je omgeving over jouw passie en visie. Aan ondernemerszin geen gebrek, maar je klantenbestand kan wel een boost gebruiken, heeft onderhoud nodig. In deze blog helpen wij […]

Lees verder…

Koffertje Prinsjesdag

Belastingplan 2019: maatregelen op een rij

Op dinsdag 18 september presenteerde het kabinet-Rutte 3 de de begroting voor 2019 en het daarbij behorende Belastingplan. Hoe raakt het Belastingplan 2019 ondernemers in hun portemonnee? Alle fiscale plannen op een rij. Tarief box 2  Het tarief in box 2 wordt verhoogd. Deze maatregel geldt alleen voor mensen die een belang hebben van minimaal […]

Lees verder…

Het koffertje/Prinsjesdag

Fiscaliteit complexer voor ondernemers

De fiscale maatregelen die met Prinsjesdag zijn aangekondigd maken het complex voor ondernemers en dga’s om de effecten op de eigen financiële situatie te kunnen overzien. Dat stelt FFP bestuursvoorzitter Rob van den Akker. “De komende regelgeving is complex en moeilijk te doorgronden. Onvoldoende aandacht hiervoor door de ondernemer zal in de toekomst tot vervelende […]

Lees verder…